Disse forretningsbetingelser gælder for den rådgivning og de ydelser, Andersen& Svendsen advokater leverer til klienten, med mindre andet er aftalt skriftligt. Ved kolliderende standardvilkår har nærværende vilkår forrang.
1. Indledning af samarbejde
Den juridiske rådgivning og omfang af hver opgave samt klientens og andres medvirken og ydelser aftales løbende. Det påhviler klienten løbende at holde os orienteret om ændringer i de oplysninger, der er lagt til grund for opgavens udførelse.
2. Udførelse af opgaven
Opgaven udføres i overensstemmelse med gældende ret, herunder retsplejelovens regler og Advokatsamfundets regler.
Vi er undergivet reglerne i loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge (Hvidvaskloven), og vi skal derfor indhente og opbevare identitetsoplysninger om klienten efter de herom gældende regler.
Korrespondance og bilag opbevares dels i elektronisk form, dels i fysisk form.
Klienten erhverver de nødvendige rettigheder til at anvende det materiale, som vi leverer til klienten i forbindelse med sagen, men vi har og bibeholder alle ophavsrettigheder og andre immaterielle rettigheder til materialet.
3. Salær, fakturering og betalingsbetingelser
Vi fastsætter salæret med udgangspunkt i arbejdets omfang, herunder medgået tid og arbejde uden for normal arbejdstid, den interesse sagen repræsenterer for klienten, værdien af vore ydelser, det ansvar der er forbundet med opgaven, sagens kompleksitet, graden af specialistviden og det opnåede resultat.
Klienten vil efter anmodning blive orienteret om salærets størrelse eller måden, hvorpå salæret beregnes. I forbrugerforhold modtager klienten oplysninger om salæret inden arbejde med sagen starter.
Hvis en opgave afbrydes, før den er fuldført p.g.a forhold, der ikke kan tilskrives os, beregnes salær for udført arbejde, ligesom afholdte udlæg skal refunderes. Dette gælder også i de tilfælde, hvor opgavens afbrydelse sker på vor anbefaling.
Ud af salæret betales alle opgaverelaterede omkostninger og udlæg af klienten, herunder afgifter og gebyrer, rejse- og opholdsudgifter, forplejning, større kopierings- og forsendelsesudgifter samt eksterne transmissionsudgifter.
Normalt fakturerer vi kvartalsvis bagud. Vi forbeholder os at opkræve a conto beløb til sikkerhed for omkostninger f.eks. tinglysnings- og retsafgifter og honorar til skønsmænd og salær. Betalingsbetingelserne er netto 8 dage kontant. Renter og rykkergebyr beregnes efter rentelovens bestemmelser.
4. Klientmidler
Alle modtagne klientmidler forvaltes efter gældende ret og Advokatsamfundets regler og bliver indsat på klientkonto. Hvidvaskloven pålægger os på forespørgsel at give oplysninger til kontoførende pengeinstitut om klientmidlers reelle ejer.
Opmærksomheden henledes på, at der fra 1. juni 2015 er indført ændrede regler om dækning af indskud i tilfælde af, at et pengeinstitut bliver nødlidende.
Hvis en bank kommer under rekonstruktionsbehandling eller går konkurs, kan indskyderne (kunderne) miste de penge ud over 100.000 € som indskyderne har stående i banken. Indtil 1. juni 2015 var der fuld dækning fra indskydergarantifonden for indskud på klientbankkonto, uanset beløbets størrelse. Nu gælder der samme begrænsning for almindelige bankkonti og klientbankkonti, og det betyder, at klienten potentielt – hvis banken bliver nødlidende – vil miste beløb ud over 100.000 €. Hvis klienten både har penge på egne konti og på advokatens klientbankkonto i samme bank, kan klienten kun få dækket i alt 100000 € via garantifonden. Andersen & Svendsen advokater påtager sig intet ansvar for en klients tab som følge af det kontoførende pengeinstituts konkurs.
Andersen & Svendsen Advokater har Danske Bank A/S som hovedbankforbindelse, og medmindre andet meddeles, vil betroede midler blive indsat på klientkonto i Danske Bank.